magneesiumkloriid.ee

toode(t) - 0,00

Magneesium ja testosteroon

 

18.11.2016
Magneesium ja testosteroon

Mis on testosteroon ja kuidas see on seotud magneesiumiga?

Testosteroon on peamine meessuguhormoon, mis keemiliselt olemuselt kuulub steroidide hulka. See esineb nii meeste kui naiste organismis (naistel reeglina umbes 10 korda vähem).Täiskasvanutel on testosteroon vajalik normaalse seksuaalfunktsiooni, sperma tootmise, lihaste arengu ja toonuse tagamiseks.

Testosterooni mõju meie igapäevaelus tunneme peamiselt järgmiste aspektide kaudu:

Testosteroon osaleb valgusünteesis ja aitab nii tõsta lihasmassi.
Testosteroon parandab libiidot ning erektsiooni.
Testosteroon tõstab insuliinitundlikkust ning aitab seeläbi hoida keharasva kontrolli all.
Testosteroon tugevdab luid.
Testosteroon suurendab kognitiivset suutlikkust ning parandab mälu.
Testosteroon suurendab dominantsust, aidates saavutada ja hoida sotsiaalset staatust.


Sisuliselt võime testosterooni pidada mehelikkust defineerivaks hormooniks ning selle taseme langus võib põhjustada äärmiselt ebameeldivaid ja delikaatseid sümptomeid nii keha kui vaimu tervise osas.

Madal testosteroon võib põhjustada kroonilist väsimust, depressiooni ja vähendada lihaste sportlikku sooritusvõimet. Testosterooniravi võib parandada erektsiooni ja seksuaaltungi, taastada lihaseid ja vähendada rasva, anda uut energiat ja motivatsiooni.

Uusimad andmed viitavad, et normaalne testosteroonitase on oluline tegur, mis aitab vähendada suhkrutõve ja südame-veresoonkonnahaiguste ohtu ning normaalse tasemega mehed elavad kauem kui madala testosterooniga mehed.

Kas magneesium tõstab testosterooni taset?

Mida sa mõtleksid, kui loed lauset: “testosteroonitaset tõstev preparaat.” ?

Tõenäoliselt mõtled, et  tegemist on keemiatööstuse uue ja pahadest kõrvalmõjudest pakatava ainega.

Üllatuseks on olemas üks lihtne ja looduslik testosteroonitaseme tõstja organismis. Selleks on magneesium.

Seda kinnitavad ka erinevaid teaduslikud uuringud (viited on all pool).

Vaatame seda pisut lähemalt.

Kas magneesiumi kasutamine tõstab testosterooni taset organismis?

Vastus on jah.

Enamasti leiab internetis igale arvamusele risti vastupidise väite. Selles teemas on aga üsna selge, et magneesium töötab testosterooni tõstva vahendina ning ei ole leida usaldusväärset infot, mis väidaks vastupidist.

Samuti on lugematu hulk kulturiste, sportlasi, tipptreenereid, kes vannuvad, et magneesiumi kasutamise tulemusel saavutavad nad märgatavat tesosteroonitaseme tõusu kehas. Neid võib usaldada ka selle tõttu, et nemad teevad iseenda peal rohkem katseid kui ükski teine inimene. Tihtipeale on teadusuuringud hoopis järgnenud selliste inimest isiklikele katsetustele. Paljud uued uuringud on käimas, aga vaatame siin juba tehtud uuringute tulemusi.

On mitmeid teadusuuringuid, mis näitavad, et magneesiumi kasutamine aitab tõsta meestel testostroonitaset oragnismis. Allpool on kolm uuringut, mis seda kinnitavad.

 

Uuring 1.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20352370 (Link uuringule)

See 4-nädalane uuring vaatles nii vaba kui kogu testosterooni taset veres kolmel testgrupil.

Grupp 1 olid istuva eluviisiga mehed, kes võtsid magneesiumi toidulisandit (10 mg kehakaalu ühe kilogrammi kohta päevas)

Näiteks 80 kg kaaluv mees võttis 800 mg/päevas 4 nädala jooksul. Kuna ta oli istuva eluviisiga, siis ta ei teinud sporti ega füüsilisi treeninguid.

Grupp 2 olid sportlased. Nad võtsid samamoodi 10 mg magneesiumi kehakaalu ühe kilogrammi kohta. Lisaks tegid sporti 90 – 120 minutit päevas.

Grupp 3 olid samuti sportlased, kes tegid trenni 90 – 120 minutit päevas aga nemad ei tarvitanud magneesiumi üldse.

Tulemused olid huvitavad:

Kõik kolm gruppi saavutasid tõusu nii vaba kui kogu testosteroonitaseme osas.

Kõige suurema tõusu saavutasid sportlased, kes kasutasid magneesiumi (grupp 2).

Istuva eluviisiga mehed, kes võtsid magneesiumi saavutasid ka märgatava testosteroonitaseme tõusu.

Kokkuvõte: see uurin näitab, et magneesiumi tarbimine suurendab meestel testosterooni tootmist organismis. Samuti näitab see, et mehed, kes tegid sporti ja kasutasid magneesiumi, saavutasid parima tulemuse.

 

Uuring 2.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1619184 (Link uuringule)

Selles 7-nädalases topeltpimedas uuringus (tähendab, et teadmatuses hoitakse nii osalejad kui uurijad) vaadeldi magneesiumi kasutamise mõju füüsilise tugevuse/jõu tõusule.

Kuigi otseselt tugevuse/jõu tõusu mõõtmine ei ole sama, mis veres testosteroonitaseme tõusu mõõtmine, siis on see peamine passiivne testosteroonitaseme indikaator. Teatud mõttes on see isegi tähtsam, kuna see on ju lõppeesmärk, mida oodatakse.

Uuringus oli kaks gruppi ja 26 osalejat. Kõik olid mehed vanuses 18 – 30 aastat.

Kontrollgrupis (grupp C) oli 14 meest, kes võtsid platseebot. Eksperimendi grupis (grupp M) oli 12 meest, kes võtsid magneesiumi 8mg päevas ühe kehakaalu kilogrammi kohta.

Kõik osalejad tegid harjutusi 3 korda nädalas. Igas trennis tegid nad 3 seeriat ja igas seerias 10 kordust jalasirutusi masinal ja jalapressil (see ei ole eriti suur koormus).

Tulemused oli järgmised:

Mõlemad grupid saavutasid füüsilise jõu tõusu 7 nädala jooksul, aga magneesiumi grupp (grupp M) saavutas oluliselt suurema tõusu jõu osas kui kontrollgrupp. Uurijad nentisid,  et magneesiumi kasutamine võib mängida olulist ja positiivset rolli valgusünteesil ribosoomides.

Kokkuvõte: magneesiumi kasutamine teeb sind tugevamaks vähemalt esimese kahe uuringu põhjal. Esiteks otsese testosteroonitaseme tõusust tulenevalt. Teiseks, valgusünteesi paranemise tulemusel.

 

Uuring 3.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21675994 (Link uuringule)

Kolmandas uuringus vaadeldakse läbilõiget 399 mehest vanuses üle 65 aasta. Otsitakse seoseid magneesiumitasemete ja testosterooni ja teiste võimsate anaboolsete hormoonide (lihaste kasvuga seotud) nagu insuliinisarnane kasvufaktor-1 (IGF-1). Uurijatel oli osalejate kohta palju vereanalüüsi andmeid. Selliselt said nad välja selgitada statistiliselt olulisi seoseid magneesiumitasemete ja testosterooni ja insuliinisarnase kasvufaktori-1 (IGF-1) vahel.

Tulemused näitasid selgesti, et kõrgemate magneesiumitasemetega seostusid kõrgemad testosterooni tasemed ja insuliinisarnane kasvufaktor-1 (IGF-1).

Erapooletu ja põhjendav skeptik võib välja tuua, et see uuring ei tõesta, et magneesiumi tarvitamine tegeikult tõstab testosterooni taset või IGF-1te. See on tõsi. Siin võib olla seos aga mitte põhjus. See tähendab, et  teoreetiliselt on mõeldav, et magneesiumitase on üleval kui testosteroon on kõrge, aga ei ole ise selle põhjustajaks.

Aga vaadates veel uuringuid ning ka kahte eelnevat, siis need on paljulubavad tulemused. Siit võib järeldada ka, et magneesiumi tarvitamine mitte ainult ei tõsta testosterooni taset kõrgemaks (eriti just vanemas eas) vaid võib ka teiste väga tähtsate anaboolsete hormoonide taset tõsta.

 

Millised on parima biosaadavusega magneesiumi vormid?

See on hea küsimus, aga ka väga tähtis küsimus.

On teada, et tegelikult imendub suukaudsel magneesiumi tarbimisel mitte rohkem kui 30% tabletis/kapslis sisalduvast magneesiumist. Enamuse suukaudsete toodete puhul on omastumine aga vähem kui 10%. Magneesiumoksiidil on see ühe uuringu järgi kõigest 4%!

Tavaline on ka suukaudsel magneesiumi tarvitamisel kõrvaltoimena kaasnev kõhulahtisus, mis takistab piisava magneesiumitaseme saavutamist organismis.

Siiski saab öelda, et teise põvkonna magneesiumi toidulisanditest on üks paremini imenduvaid magneesiumtsitraat (biosaadavus 33%). Apteekides on seda ikka veel harva, kuid võib näiteks leida SIIT.

 

Magneesiumkloriid 

on üks parima biosaadavusega magneesiumi vorme, see esineb ka vees lahustunud kujul looduslikult merevee koostises. Väga head aine vees lahustuvust seostatakse hea imendumisnäitajaga.

Magneesiumkloriidi kasutatakse enamasti välispidiselt (maitse on väga mõru) kas vannisoolana (jalavann, kogukehavann) või magneesiumiõlina. Magneesiumiõli saab teha, kui magneesiumihelbed lahustada vees (suhtes 2 osa helbeid 1 osa vett). Tekkib väga õli sarnase konsistentsiga vedelik. Õli võib kanda nahapinnale üle kogu keha va intiimsed piirkonnad (soolast tingitud kipitus).

Sellisel magneesiumi kasutamisel jäetakse seedesüsteem täielikult vahele ja toimemehhanism on sarnane nagu teistel naha kaudsetel vahenditel (nikotiiniplaastrid, hormoonplaastrid jne.).

Mõnede uuringute kohaselt on selline magneesiumi omastamine kõige kiirema ja parema tulemuslikkusega.

Kõige parema tulemuse magneesiumidefitsiidi kõrvaldamiseks annab kindlasti kombinatsioon 3 asjast:

  1. Õige tasakaalustatud toitumine (piisavalt mineraale, vitamiine jne)
  2. Magneesiumi nahakaudne omastamine – magneesiumkloriid
  3. Magneesiumi toidulisand – magneesiumtsitraat

Nahakaudne magneesiumiteraapia kogub üha rohkem populaarsust igapäevase magneesiumikoguse manustamisel, eriti nende hulgas, kellel suukaudne magneesiumi tarbimine tekitab ebameeldivaid kõrvaltoimeid (kõhulahtisus ja seedeprobleemid).

Nahakaudse magneesiumiteraapia kohta üks uuring siin:http://www.magneesiumkloriid.ee/media/magneesium-kloriid/general/Transdermal-Magnesium-Pilot-Study.pdf

Magneesiumtsitraat

Kõigist teise põlvkonna magneesiumi toidulisanditest on magneesiumtsitraadil (kõige kauem teaduslikult uuritud) suurim biosaadavus (33%). Tsitraat muudab ka vere veidi aluselisemaks, vastavaks füsioloogilisele normile ja tasakaalustab uriinis mineraalainete suhteid, vältides liigestes ja kusepõies settivate kristallide moodustumist.

Magneesiumtsitraati kasutatakse neljal viisil: tablettide, kapslite, pulbri ja vedelikuna (ampullides). Tabletid sisaldavad kõige rohkem liigseid aineid. Need võivad ärritada magu ja imenduvad aeglaselt. Kapslid on parem laehendus (kui ei ole lisatud värvaineid), kuna nendel on ainult üks lisaaine – zelatiinist kest. Kapslid imenduvad kiiresti ja sobivad ka tundlikule maole.

Magneesiumtsitraati valmistatakse ka pulbrina, mida saab vees lahustada ja seejärel tarbida. See sobib ka inimestele, kellele ei meeldi kapslid ja tabletid. Lastele on seda ka väga mugav anda, lahustades näiteks mahla või mõne smuuti sisse (siis ei tohiks kasutada piimatooteid ja hapupiima).

Magneesiumi võib võtta tühja kõhuga, kuna see ei ärrita magu.

 

Kui palju/kaua peaks tarbima magneesiumi?

Magneesiumi taseme stabiliseerimiseks organismis peavad kuni 40 aastased inimesed seda koguma vähemalt 2 kuud. Üle 40 aastased ja erinevate terviseprobleemidega (liigesed, luud, diabeet) peab magneesiumi kasutama vähemalt 3 – 6 kuud. Seejärel võib teha mõnekuulise vahe.

Ei tohi unustada siiski tasakaalustatud toitumist, mida ei saa asendada toidulisanditega!

 

 

Allikad: 

https://testosteroon.ee/uncategorized/magneesium-ja-testosteroon/